Zeynep Talay Turner: Londra’da Heykel Yapan Filozof

2013 yazında, toz duman ve gaz bulutundan gözün gözü görmediği bir dönemde tanıştık.

-Merhaba. The Guardian’daki yazınızı okudum. Zeynep Tanbay değil mi?
Bana şöyle bir baktı, önce kızdığını düşündüm ama şimdi onu iyi tanıyorum ve içinde öyle tepeden baktıran duygular barındırmadığını biliyorum. Şaşırmıştı.

-Talay, Zeynep Talay.

-Afedersiniz. İsminizi dansçı Zeynep Tanbay ile karıştırdım.

Zeynep’in heykel ile olan gönül bağını öğrenmem uzun sürmedi ama tesadüfen oldu. Sosyal medyayı ve tanıtım amaçlı dijital platformları kullanmayı pek sevmediği için nerede rastladığımı hatırlayamıyorum ama ‘Pain and Peace’ adlı projesi ile tanıştım. Heykel, Aldgate’teki St. Botolph’s Kilisesi’nde sergilenecekti. Bunun için de bronza dökülmesi gerekiyordu. Zeynep, Kickstarter üzerinden fon oluşturmaya çalışıyordu.

Londra sokaklarını keşfe çıktığı günlerden bir gün, St. Botolph’s Kilisesi’ne giren Zeynep, karşısına çıkan lahit bir heykelden çok etkilenmiş. Aynı zamanda bir felsefe doktoru da olan Zeynep ‘Acı ve Huzur’ çelişkisini çok çekici bulmuş. Bir kaç gün sonra kiliseye geri dönmüş, saatlerce bu heykeli incelemiş. Üzerine düşünmüş. Heykelin bir kopyasını yapmak gibi bir niyeti olmayan Zeynep bu ziyaretlerine aylarca devam etmiş. Fakat bir gün eve döndüğünde hiç tereddüt etmeden, eline biraz kil almış. Bütün gece heykel üzerinde çalışmış ve gün doğarken bitirmiş.

Zeynep Talay

Zeynep Talay

Çalışmasının fotoğraflarını kilisesenin görevlisine göndermiş. O da heykeli sergileyebileceklerini söylemiş. 12. yüzyıldan kalma bu kilisenin, bugünkü iç mimarisi 18. yüzyıl ortalarından. Bu nedenle de heykelin sergilenmesi için bronz olması şartı koyulmuş.

Zeynep sonunda heykeli bronza döktü ve sergiledi. Sergiden değil ama, kendi fotoğraf arşivimden bir kaç eserini paylaşıyorum.

Pain and Peace, Bronz, 2013 Foto: My Sony DSC-H1©

Pain and Peace, Bronz, 2013 Foto: My Sony DSC-H1©

Birth, 2011

Untitled, 2014 Foto: My Sony DSC-H1©

Untitled 2014 Foto: My Sony DSC-H1©

Geçtiğimiz eğitim yılı başlarında Zeynep, The Art Academy‘de, heykelcilik eğitimine geri döndü. Felsefik çeviriler yapmaya, eğitmenliğe, yazarlığa, benimle gurme kahveler içmeye ve deneysel heykellerini apartman daireme yığmaya devam ediyor. Beğenmezsem hemen belli ediyorum, o da pain and peace arasında gidip geliyor.

daktilobymüge© Londra Eylül 2014

Bir Cevap Yazın

